Angličtinu pro děti učím 16 let a s dětmi pracuji celý život jako učitelka. Za tu dobu jsem se naučila, jak na lekcích upoutat pozornost a hlavně jaké aktivity dětem předkládat, aby byly smysluplné – to znamená, aby děti bavily a zároveň je vzdělávaly.
Děti se nejlépe učí prostřednictvím svých vlastních zkušeností a tím, že jsou na lekci aktivní. Lekce by tedy neměla být jen o tom, že my dětem něco ukazujeme a ony jen koukají a opakují. Děti bychom měli co nejvíce zapojovat, aby kromě poslechu trénovaly i mluvení. V tomto článku si přečtete osvědčené tipy.
Výukové obrázky trochu jinak
Flashcards zná každý, ale ne každý ví, jak z nich udělat zábavu. Můžete s nimi pracovat v kroužku, ale také děti zvednout a vymýšlet různé hry v prostoru. Z tohoto důvodu doporučuji vytvořit obrázky co největší, aby je děti dobře viděly i z dálky. S obrázky můžete využít i různé další pomůcky, například míčky, šátky nebo kruhy.
Základní hry s obrázky jsou takové, kdy děti k nim v prostoru běhají podle předchozích instrukcí. Mohou se do nich strefovat například míčky, mohou po nich skákat nebo je využít jako slalom. Je však potřeba děti vést v angličtině efektivně, aby z toho nebyl jen sportovní zážitek, ale především zážitek jazykový. Je tedy nutné při těchto hrách s nimi mluvit v angličtině ve větách.
Mnoho takových her jsem pro vás připravila zdarma na webináři Smysluplné hry na lekce angličtiny, na který se můžete podívat TEĎ HNED a TADY…
Písničky a říkanky
Písničky jsou skvělým nástrojem, ovšem dejte si pozor, aby se celá lekce neskládala jen z písniček. Pokud procvičujete nějaké věty, zajistěte, aby je děti slyšely také v běžné řeči, a ne jen zpěvavě. Každopádně písničky skvěle pomáhají uvolnit atmosféru a přilákat dětskou pozornost, která je na lekci klíčová. K tomu vám postačí YouTube, mobil a malý přenosný repráček.
Mezi oblíbené a osvědčené písničky vhodné pro lekce angličtiny patří například:
“The Wheels on the Bus” – klasická písnička pro nejmenší, skvělá na pohyb a slovní zásobu.
“If You’re Happy and You Know It” – motivuje děti k pohybu a procvičuje jednoduché věty.
“Head, Shoulders, Knees and Toes” – učí části těla a zároveň podporuje aktivní zapojení.
“Old MacDonald Had a Farm” – vhodná pro zvuky zvířat a opakování slovní zásoby.
“Hello Song / Good Morning Song” – ideální na začátek lekce pro přivítání a jednoduché rozhovory.
Tvoření a kreativní činnosti
Já miluji tvoření, ale zařazuji ho na lekci pouze, pokud lekce trvá déle než půl hodiny. V kratších lekcích upřednostňuji hry pohybové, hudební a dramatické, o kterých budu psát níže.
Co se týče výtvarných činností, můžete s dětmi vyrábět například jednoduché masky zvířátek, ovoce z modelíny nebo třeba hudební nástroj z kinder vajíček, které pak můžeme použít na lekci jako chrastítko při různých hrách. Fantazii se meze nekladou, vždy je však potřeba myslet na to, abychom rozvíjeli angličtinu.
V průběhu tvoření tedy popisujte, co právě děláte, a snažte se děti v angličtině i instruovat. Ptát se jich na názvy výtvarného náčiní, například: “What is it? It‘s a pencil. Look, I’m cutting now…” Pokud stále tápete a chcete konkrétní didaktické návody, mrkněte na webinář [tady].
Učení v pohybu
Malé děti nevydrží dlouho sedět – a ani nemusí. Pohyb je jejich přirozený způsob poznávání světa, proto velmi ráda zařazuji pohyb do lekcí, jelikož jsem si všimla, jak skvěle na něj děti reagují.
Není tedy nutné děti držet jen v lavicích či v kroužku na zemi, naopak doporučuji činnosti střídat – pohybové a dynamické s klidovými. Zde se výborně hodí i dramatické činnosti, kdy s dětmi můžete napodobovat různá zvířátka, profese, zaměstnání apod. K tomu můžete využít hudební prvky, maňásky a různé interaktivní pomůcky.
Pravidelně pro vás připravuji různé webináře, kde vám přesně takové hry a pomůcky ukazuji. Nyní jsem pro vás nachystala webinář Smysluplné hry na lekce AJ, který se vám bude výborně hodit na začátek školního roku. Až se na něj podíváte, budete se cítit namotivovaní a získáte spoustu inspirace pro vaše báječné lekce angličtiny. K webináři [tudy].
Příběhy, které ožívají
Knížky s obrázky jsou skvělou vizuální oporou, díky které si děti mohou snadno spojovat slovíčka s významy na obrázcích. Já mám oblíbené interaktivní knížky, které mají různá otevírací okénka. Zkuste například tyto knihy: Spot the Dog, Maisy Mouse, série knih That’s Not My… nebo The Very Hungry Caterpillar.
Knihy však nemusí mít jen otevírací okénka. Stačí, když mají velké, krásné obrázky, které si děti dokáží spojit se slovíčky a větami. Knihy je potřeba číst vždy tak, aby děti na obrázky dobře viděly a mohly tak lépe porozumět tomu, o čem čteme.
Důležitá je také naše intonace. Naše čtení by mělo být pro děti zajímavé a procítěné, jelikož jejich pozornost je to, oč tu běží :-).
Na závěr
To nejdůležitější, co můžete dětem na lekci dát, není objem slovíček ani super gramatika, ale zážitek z lekce, díky kterému se na vaše lekce budou těšit a budou si je pamatovat.
Doma pak budou rodičům nadšeně o vás vyprávět. Pokud takové lekce chcete mít, nechte se inspirovat na webináři Smysluplné hry na lekce AJ. A já vám přeji, ať jsou vaše lekce barevné a veselé a aby se tato radost odrážela v dětských očích.

Miluji vzdělávání dětí, angličtinu a miluji také tvoření. Na základě mých mnohaletých zkušeností s prací s dětmi a s angličtinou jsem se rozhodla tyto mé tři radosti spojit a inspirovat tak ostatní, kteří chtějí děti rozvíjet s láskou k angličtině ať už jako lektoři, učitelé, nebo jako rodiče doma.
Autorka eBooku: Jak učit děti angličtinu bez učebnic
Zakladatelka projektu: EnglishLand

