Jak sestavit lekci angličtiny pro děti

Už jste se někdy zamýšleli nad tím, jak by měla vypadat lekce angličtiny pro děti tak, aby byla co nejefektivnější? Záleží na tom, jak po sobě zařazujete činnosti, nebo je to jedno? Tak o tom jsem se rozepsala v tomto článku. 

Začátek lekce

Do začátku lekce určitě patří nějaké rituálky, které dají dětem jasně najevo, že začíná angličtina a je tedy čas se na ni naladit. Děti si můžete svolávat básničkou, písničkou či hudebním nástrojem. Já děti vždy na začátku školního roku učím, že když začneme anglicky počítat, přiběhnou ke mně, chytíme se dokola za ruce a než napočítáme do deseti, posadíme se takto do kroužku na zem, kde pak i pracujeme. 

Na začátek lekce také patří docházka. To znamená, že si společně s dětmi zapíši, kdo je přítomen. Je to pro vás výhodné, protože se takto snadno naučíte jména dětí, ale především se ujistíte, že se vám po cestě na angličtinu nějaké dítě nezatoulalo někde po chodbě či na wc 🙂 a bezpečnost dětí je vždy na prvním místě.  Také zpětně máme v ruce důkaz, že dítě bylo na kroužku přítomno. 

Když zjišťujete, zda jsou děti přítomny, mohou vám odpovídat yes u dětí, které na lekci jsou a nebo no u dětí, které chybí. Nakonec si můžete děti společně spočítat. Já to dělám tak, že si nahlas anglicky spočítám děti v docházce a vyzvu jedno dítě, které pak obejde všechny děti a anglicky je spočítá. Při počítání ukazuje celou svou dlaní nad hlavou každého dítěte. Kromě angličtiny se tedy rozvíjejí i předmatematické dovednosti. 

Dále může následovat uvítací písnička, kterou si s dětmi můžete zazpívat v kroužku a nebo jim ji pustit. Písničku si můžete vymyslet a nebo se inspirovat na YouTube pod názvem SuperSimple Songs Hello song. 

V úvodu lekce se také vítáme s naším maskotem. U nás je to momentálně žabička Fufu. Může to být však jakýkoliv plyšáček a nebo maňásek. Děti mohou maskota zdravit, posílat mu pusinky kiss kiss a nebo ho třeba objímat hug hug, či si ho posílat po kruhu pass pass.  Ze začátku používáme tato slovíčka, později už mluvíme v kontextu: Can you blow him a kiss? Can you hug him? O.k. pass it to your friend next to you.

Plánování činností

Moje lekce je rozdělená do pomyslných dvou částí, které jsou si časově přibližně rovny. První půlku lekce věnuji pouze opakování. To znamená, že pomocí her a písniček probíráme co nejvíce témat, které děti již znají. Je důležité hry obměňovat, aby to děti bavilo. 

Opakování je velmi důležitá součást lekce. 

Velmi příjemná cesta jak upevňovat v dětech již probraná slovíčka je přinést jim na lekci nějakou krásně ilustrovanou knihu či obrázek a povídat si o tom. Jedná se pak o přirozenou konverzaci a děti se automaticky přidávají. Můžeme jim povídat nějaký příběh a ptát se jich Where is the bus? How many dogs can you see? atp. 

Někdy se děti bohužel setkávají s angličtinou jen na lekci a proto je klíčové s nimi co nejvíce opakovat. Pokud ucítíte, že děti ještě nejsou připravené na nové téma, raději vytvořte celou lekci opakovací. 

Ve druhé části lekce se pak věnuji novému tématu. 

Dětem ho můžete předložit různými způsoby. Můžete k tomu použít flash cards a nebo přinést i reálné předměty na lekci, pokud to lze. Je skvělé u dětí využít moment překvapení, takže jim ukážeme nějaký magic box a nebo látkový pytlíček, kde máme schovaná slovíčka a děti necháváme hádat. What´s inside?

Slovíčka si několikrát v různých obměnách opakujeme. Snažíme se je příliš neoddělovat od kontextu. Spíš využíváme výrazy: This is, Can you show me… apod. S novými slovíčky si zahrajeme co nejvíce her. Děti můžeme naučit i nějakou písničku či básničku.

Ukončení lekce

Ke konci lekce můžete zahrnovat krátký pracovní list a nebo nějakou výtvarnou činnost, je-li na to čas. Já však dávám přednost komunikačním aktivitám a hrám. Na úplný konec jsou vhodné opět rituály, díky kterým si děti uvědomí, že angličtina končí. Můžete opět zpívat písničku (Bye, bye song) a loučit se s maskotem. 

Shrnutí na závěr

Pro děti je velmi vhodné zahrnovat na lekci rituály. Díky nim se orientují v čase a chápou, co bude následovat. Lekce je tak pohodovější, protože se děti cítí v klidu a tím pádem i vy jako lektor jste prostě v pohodě.  Více o rituálech se můžete dočíst zde. 

Nejstěžejnější je na každé lekci zahrnovat opakování v různých podobách. Zahrnujeme jednoduché konverzace, hry, písničky a říkadla. Myslete na to, že děti mají mnohdy angličtinu jen s vámi. 

Nové téma demonstrujeme poutavým způsobem. Využíváme k tomu různé pomůcky, reálné předměty, obrázky a moment překvapení. 

Pro více informací, her a nápadů ZDARMA se přidejte do facebookové skupinky tudy»»

Pravidelné příspěvky vkládám i na můj Instagram tudy»»

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *