Všimli jste si, že někteří lidé rozumí dobře anglicky, ale nedokáží moc mluvit? Nebo si bez problémů s někým v angličtině dopisují, ale jakmile dojde na mluvení, jsou ztraceni? Víte, čím to je? Jazyk se skládá ze čtyř dovedností: mluvení, poslech, psaní a čtení. To, jakou dovednost ovládáme nejlépe, závisí na tom, jak moc ji rozvíjíme.
Takže když se děti ve škole učí z učebnic, hádejte, kterou dovednost rozvíjejí? Ano, je to čtení, ne mluvení.
Malé děti potřebují v angličtině rozvíjet především poslech a mluvení. Čtení a psaní by mělo následovat až někdy na konci prvního stupně. A to především proto, že se učí psát v českém jazyce, který se píše úplně jinak než anglický a to může být pro dítě dosti zmatené a demotivující.
Více o tom, jak rozvíjet u dětí mluvení a poslech píši v mém eBooku Jak učit děti angličtinu bez učebnic.
Pojďme se podívat, jak se malé děti učí angličtinu „slyšet“. Chcete vědět jak? No jasně, že hravě! Jinak bychom snadno ztratili jejich pozornost a z angličtiny by nic nebylo. Naším největším zájmem je děti namotivovat a zaujmout.
Jedině tak jsou ochotny se s námi učit.
Poslech lze rozvíjet různými způsoby. Například můžeme dětem vyprávět příběh pomocí předmětů, maňáska či plyšáčka. Můžeme dětem ukazovat dětské anglické knížky či obrázky a vyprávět jim pohádky. To chce ovšem trochu pedagogického či hereckého umu. Tedy nestačí jen pohádku suše číst. Na to jste určitě už přišli v češtině při čtení pohádky.
Zjistili jste, že děti mnohem lépe reagují na to, když pohádku čtete procítěně. No a v angličtině to platí dvojnásob, jelikož děti ještě nerozumí všemu.
Je třeba do příběhu dát emoce, mimiku, pohyby a hru s vašim hlasem.
Pusťte si nějaké video na YouTubu pro děti, které moderují herci. Uvidíte, co dělají s obličejem, s tělem a se svým hlasem, aby děti zaujali. Zdůrazňujte slovíčka, které dítě už zná a používejte takový materiál, který se dětem líbí. Tedy hračky, knížky, plyšáčky atd.
Dále můžete dětem pouštět pohádky a písničky a zadávat jim úkoly. Například: „Teď si budeme hrát. Já ti pustím jednu anglickou písničku a pokaždé, když tam uslyšíš slovo dog, tak vyskočíš/ tleskneš/ zvedneš ruce atd.
Pokud ale nejste tolik tvořivý a do takových her se vám příliš nechce, zkuste jednodušší variantu a tím jsou různé hry.
V mém eBooku Jak učit angličtinu bez učebnic jsem sepsala 30 zábavných a vzdělávacích her, z nichž je 10 na rozvíjení poslechu.
Hry na poslech jsou velmi jednoduché. Zvládnete je snadno doma i s malým dítětem. Jsou také výborným nástrojem pro lektory a učitele, kteří pracují se skupinou dětí.
Podrobně i s ilustracemi tyto hry popisuji ve svém eBooku, který se právě rodí. Již brzy ho najdete na mých stránkách.
Zde vám ukáži dvě jednoduché hry, které perfektně u dětí rozvíjejí poslech. Navíc si je můžete upravovat podle momentální slovní zásoby vašich dětí.
Pojďme na to….

Instructions 1.
Na tuto hru si připravte předměty, které chcete, aby vaše dítě znalo a nebo obrázky se slovíčky. Vždy je ale lepší pracovat s konkrétními předměty a to především, pracujeme-li s dítětem mladším čtyř let.
Pro naši hru jsem vybrala například zvířátka. Ta mohou být plastová, nebo například plyšová. Já ráda používám zvířátka, která jsem si sama ušila z filcu. To je mimochodem úžasný materiál na výrobu různých pomůcek.
Tyto zvířátka položte před dítě, nebo doprostřed kroužku, ve kterém sedí skupina dětí.
Nejprve si je pojmenujte: „This is a dog.“ Vložte pejska dítěti do ruky, aby si ho mohlo osahat a řekněte dog. Dítě po vás opakuje dog. Takto si pojmenujte všechny zvířátka.
Pokud je téma zvířátka pro dítě nové, postupujte dále takto:
Po pojmenování rozložte zvířátka na zem a ptejte se: Show me the dog. Show me the cat…..etc.
Potom zvířátka izolujte, tzn. ukazujete vždy jen jedno a ptáte se: „ What´s this?“
Takto procvičíte všechny zvířátka. Mělo by to však být formou hry. Pokud vidíte, že dítě/ děti hra nebaví, můžete ji zkrátit, nebo snížit počet zvířátek.
A můžete se pustit do samotné hry.
Následně budete zadávat takové povely, kdy je úkolem vzít nějaké zvířátko a někam ho odnést. Nevadí, že děti ještě úplně nerozumí. Při umísťování zvířátek jim pomáhejte, ale snažte se pořád mluvit anglicky. Povely tedy budou vypadat takto:
Pick up the dog and put it on the window.
…….on the chair.
…….under the carpet.
…….on the table.
…….on the bed.
…….under the bed. atp.
Pokud pracujete se skupinkou dětí, vyvolávejte na každý povel vždy jen jedno dítě.
Když jsou všechny zvířátka rozdána v prostoru, začněte dávat povely, aby děti zvířátka přinesly zpět. Zase oslovujeme je po jednom:
Peter, bring the dog back.
Simona, bring the cat.
Jana, bring the cow.
Takto postupujte až se vám opět sejdou všechny zvířátka pohromadě.

Instructions 2.
Tato hra se vám bude hodit, když děti ztrácí pozornost, přestávají spolupracovat a vy potřebujete, aby se na vás zase soustředily. Pak můžete zařadit tuto aktivitu, kterou napasujete na jejich momentální náladu.
Je-li skupina dětí unavená, snažte se je rozproudit a zkuste využít tyto povely:
stand up, jump, jump, jump
Pohybujte se směrem po kruhu – fly, fly, fly – rukama demonstrujte křídla.
Dále to co děláte, dětem zároveň i ukazujte – swim, run, dance, walk, walk backwards……
Pokud vidíte, že se děti naopak potřebují zklidnit, protože s nimi šijí všichni čerti, volte tyto povely:
sit down, lie down, close your eyes, clap your hands, stand up on one leg, walk slowly atd…..a hlas nenápadně snižujte. Děti na vás tak začnou reagovat a brzy se prostřednictvím této hry přirozeně zklidní.
Ze začátku dětem ukazujte svým tělem, co jednotlivé pohyby znamenají. Snažte se používat jen angličtinu.
Později už jen povely říkejte a čekejte, jak budou děti reagovat. Měly by se nyní orientovat jen pomocí vašich instrukcí, tedy trénujete poslech.
Děti v předškolním věku a v mladším školním věku potřebují rozvíjet především poslech a mluvení, proto jsem se podrobně věnovala tomuto tématu v eBooku Jak učit děti angličtinu bez učebnic. Naleznete tam také hry, díky kterým můžete s dětmi hravě procvičovat slovíčka a dále videoukázky s písničkami a říkačkami v angličtině.

Miluji vzdělávání dětí, angličtinu a miluji také tvoření. Na základě mých mnohaletých zkušeností s prací s dětmi a s angličtinou jsem se rozhodla tyto mé tři radosti spojit a inspirovat tak ostatní, kteří chtějí děti rozvíjet s láskou k angličtině ať už jako lektoři, učitelé, nebo jako rodiče doma.
Autorka eBooku: Jak učit děti angličtinu bez učebnic
Zakladatelka projektu: EnglishLand