Jak děti zklidnit na lekci angličtiny

Skupina malých dětí je jako živý organismus. Děti dokáží velice dobře spolupracovat pokud jsou dobře vedené, ale také stačí jeden rušivý element a z lekce se může stát džungle nezvladatelných, překřikujících se dětí.

Některé aktivity přímo vybízejí k tomu, aby se děti snadno rozdováděly a potom potřebují naší pomoc se zase zklidnit a začít soustředit na další aktivitu. Jaké funkční způsoby využívám na svých lekcích já, tak o tom píši v tomto článku.

Instructions

S povely si lze velmi dobře hrát a když šikovně využíváme změnu hlasu a moment překvapení, tak děti velice rády spolupracují. Můžeme si je svolat k sobě co nejblíže, můžeme jim říct, aby utíkaly za námi, aby zvedly ruce, sedly si na zem, ukazovaly na jednotlivé části těla, našly v místnosti modrou barvu a dotkly se jí atp. Možností je opravdu mnoho.

Po chvíli, kdy tuto hru hrajeme, zjistíme, že se postupně přidávají všechny děti, až je celá skupina vtažená do hry a to je taky naším cílem, tedy převést pozornost na nás. Pak jen stačí snížit hlas, posadit děti do kroužku na zem a představit jim nějakou další aktivitu, na kterou je potřeba se soustředit.

Nejběžnější povely:
sit down, lie down, close your eyes, open your eyes, jump, follow me, run, walk, walk backwards, jump on one leg, knee down, show me (e.g. parts of the body), go and touch something, touch a colour, sit down on the carpet, sit down on the bench, sit down on the chair……

Do it like this….

Děti velice dobře reagují na to, když jim přesně říkáme, co mají dělat. Například, když sedí v kroužku na zemi a my cítíme, že ztrácejí pozornost a jsou rozdováděné, můžeme jim říct, aby si všichni sedly buď do tureckého sedu a nebo na paty a zazipovaly si pusu (zip your mouth and listen, instrukci doprovodíme pohybem ruky jako kdybychom pusu chtěli zazipovat).

Jednoduchou angličtinou to může vypadat takto: „Everybody please sit down like this or this.“ a přesně ukážeme svým tělem co po nich chceme.

Tip:

Zkušený učitel ihned pozná, když se ve skupince objeví nějaký zdroj hluku. Je to dítě, které v tu chvíli nespolupracuje, pošťuchuje kamarády, stahuje je k mluvení v češtině. Když takové dítě nereaguje na naše povely, můžeme ho jednoduše přemístit vedle sebe, místo okřikování.

„O.k. Please sit down beside me.“ a nebo posadit vedle jiného kamaráda.

 

Sing a song!

 

singing, children, song

Jako perfektní nástroj při práci s malými dětmi považuji action songs, tedy písničky, kde zapojujeme pohyby. U dětí jsou oblíbené a ty se rády zapojují, obzvláště, když písničky zpíváte často a ony je tak znají. 

Můžete zpívat výukové písničky, díky kterým se děti učí různá slovíčka a nebo i tradiční anglické písničky.

Já jsem takových 30 písniček a říkaček v angličtině nahrála do VIDEOUKÁZEK do eBooku Jak učit angličtinu bez učebnic. 

Naleznete tam originální, mnou vytvořené písničky a říkačky na nejběžnější témata jako je oblečení, zvířátka, části těla, počasí, jídlo apod. Dále jsem tam nahrála i tradiční anglické písničky.

Například: Twinkle, twinkle little star, Wind the bobbin up, Wheels on the bus, 5 little ducks, Old MacDonald atd.

Podívejte se, jak taková „action song“ může vypadat. Zde jsem nahrála video a zde níže je text písně.

Wind the bobbin up

Wind the bobbin up

Pull, pull, clap, clap, clap

Wind the bobbin up

Wind the bobbin up

Pull, pull, clap, clap, clap

Point to the ceiling

Point to the floor

Point to the window

Point to the door

Clap your hands together, one, two, three

put your hands down on your knees.

 

Counting

Dobrým způsobem jak zklidnit děti může být také počítání. Na začátku každého školního roku děti naučím, že když začnu počítat one, two, three…..až do deseti, tak to je pro ně znamení, že ať dělají, co dělají, tak ke mně mají přiběhnout, chytit se za ruce a udělat kroužek.

Je to velmi jednoduchá pomůcka, když se děti v průběhu lekce „rozjedou“, tak je takto svolám. Nemusím zvyšovat hlas, nemusím je okřikovat, prostě natáhnu ruce na kroužek, který chci, aby vytvořily a začnu počítat.

Během chvilky se ke mně přidají a i když byly v té chvíli zaneprázdněné dováděním, tato aktivita je zaručeně zklidní.

Hru můžete také představit v průběhu roku kdykoliv během lekce a s dětmi ji tak trochu potrénovat. Vysvětlíte jim pravidla, která si můžete poupravit. Například, když začnu počítat, vašim úkolem bude co nejrychleji přiběhnout a udělat to či ono. Pak si to s nimi cvičně zkuste.

Pokud děti přiběhnou jen laxně, namotivujte je: „Oh, no, I don´t like it! Letś try it again but this time perfectly. Try to run very fast like this!“ a běh se snažíme demonstrovat.

Děti velmi dobře reagují na to, když sami něco dramaticky předvádíme. Obsáhlost angličtiny volíme podle úrovně dětí a podle momentální nálady. Na začátku roku při pravidlech spíše používám češtinu, později co nejvíce angličtinu s neverbální komunikací, ale záleží na situaci. Cílem je, aby děti spolupracovaly a to mohou jen když je zaujmeme.

Je tedy stěžejní děti dobře motivovat. O motivaci dětí na lekci angličtiny jsem napsala eBook zdarma, který je ke stažení zde.

Spousta dalších tipů, jak pracovat s dětmi plus hry, písničky a říkadla naleznete v mém eBooku zde.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *