Probuďte děti k aktivitě, zařaďte do lekce angličtiny „energizer“

Na lekci angličtiny se může stát, že děti snadno ztratí pozornost. To se projeví tak, že jsou buď utlumené a neaktivní a nebo naopak začnou vyrušovat. Ani jedno na lekci nechceme. Chceme, aby se děti s radostí zapojovaly a k tomu nám pomůže „energizer“.

Je to vlastně jednoduchá živá hra, která děti opět rozproudí a dodá jim zpět potřebnou energii.

V článku naleznete tři takové hry, které jsou velmi oblíbené hlavně účinné. V závěru si můžete přečíst můj mini legrační příběh z praxe, kdy jsem se nechala na lekci unést živou hrou. 🙂

Pracuji s předškolními dětmi a v tomto věku se děti ještě nedokáží dlouho soustředit. Naše lekce proto trvá jen 30 minut. To je pro děti skvělý čas, kdy dokáží dobře spolupracovat.

I tak je však třeba volit aktivity v souladu s jejich rozpoložením. Tzn., že například aktivity v kroužku na zemi či u stolu, kdy je zapotřebí se soustředit, nejsou moc dlouhé a tím pádem pro děti nudné. Když volíme aktivity v souladu s rozpoložením dětí, zajistíme si tak lepší pozornost.

Někdy ale i přes to, že volíme správně dlouhé aktivity, mohou být děti snadno unavené. Mohou mít za sebou náročný den či noc. Mohou být třeba erupce na sluncí, jak já tomu s oblibou říkám. 🙂

Navíc trvá-li lekce angličtiny u takhle malých dětí déle než půl hodiny například 45 minut a nebo je dokonce angličtina v celém dopoledním či odpoledním bloku, je třeba „energizery “ zařazovat a motivovat tak děti k akci.  

kids, childhood, baby

Tip:

Když do lekcí zařadíte energické hry, zamezíte tím vyrušování dětí, které pramení z únavy a z nedostatečné motivace

Jak „energizer“ zařadit do lekce?

Jednoduše, když vidíte, že děti ztrácí pozornost, můžete rychle dokončit aktivitu a nebo rovnou hupsnout do živé hry a děti rozpohybovat. V praxi to vypadá tak, že změníte pozici dětí. Stojí-li, posaďte je a zazpívejte si s nimi například nějakou action song, tedy písničku, kde se využívá pohyb rukou.

Nějaké tipy na takové písničky naleznete na mém YouTube kanále zde….

Sedí-li, rychlým a veselým gestem je zvedněte „stand up!“ a zařaďte aktivitu, která je probudí. A jak taková aktivita vypadá? Mrkněte níže, uvádím pro vás tři takové hry, které běžně využívám na lekcích angličtiny.

1. Shake, shake, shake

Výborná mini hra, která zaručeně rozproudí celé tělo. Lektor vyzve děti „Stand up and shake, shake, shake!“. Sám si přitom stoupne a předvádí, jak se celý třese a přitom říká shake, shake, shake.

Děti se rády přidají. Je to jako s tělocvikem, cokoliv začneme dělat, děti začnou napodobovat. Lektor postupně třese jednotlivými končetinami a říká přitom: „Shake your hand, shake your other hand, shake your leg, shake your other leg, shake your head, shoulders, tummy atp.“ Využívá k tomu všechny části těla a zapojuje i humor například: „shake your bum.“ Děti milují legraci. 

2. Instructions

Když vidíme, že děti přestávají spolupracovat, začnou se válet po koberci, šťouchat do kamaráda a nevěnovat se angličtině, to je známka toho, že začínají být unavené či znuděné. V tuto chvíli pomůže úplně změnit místo. K tomu nám dobře poslouží  hra na povely/ instructions.

Lektor děti vyzve: „O.k. everybody stand up and run, run, run!….and stop/ freeze….and walk, walk, walk!….and sit down!…..and stand up and swim, swim, swim!….and stop/freeze…and fly, fly, fly……..atp.“ Děti milují povel „Freeze!“ jelikož se při něm musí zastavit přesně v tom okamžiku, kdy je povel vyřčen. Vznikají tak legrační grimasy a postoje. 

Při této hře využíváme mimiku, gesta, celé své tělo a také změnu hlasu. Vždy je pro děti atraktivní, vložíme-li do hry humor. 

3. Go and touch!

V této hře můžete využít již probraná slovíčka například barvy, hračky, oblečení, části těla atp. Lektor energicky vyzve děti: „Everybody go and touch red!“ a děti jdou a po třídě hledají něco červeného, čeho by se mohly dotknout. Chválíme je a pomocí nějaké melodie a gestem je voláme k sobě zpátky: „Come here, come here, everybody come here!“.

Toto je důležité, protože když to po každém úkolu budete dělat stejně, děti si na to zvyknou a už je nenapadne bloumat po třídě, brát si hračky a rozhodit celou skupinu. Prostě k vám rády poběží. Vyzkoušeno v praxi 🙂

Podobně je můžete posílat, aby se dotkly různých hraček, či předmětů atd. 

Tip

Někdy stačí, když děti pouze změní pozici, aby se probudily. Místo zdlouhavého okřikování v češtině, kdy děti začínají být neklidné, je můžete motivovat pozitivně a to pouze v angličtině. Zvednout je „O.k. everybody stand up!“ a vyzvat je, ať si stoupnou/ sednou na druhý konec třídy a tam si pak zahrajete jinou hru. To vám zajistí pozornost.

Jak děti opět naladit na klidnější aktivity

Děti se nám krásně rozpohybovaly, ale může se stát, že jsou tentokrát živé až moc. Potřebujeme je zase zpátky naladit na klidnější aktivitu. Tady velmi pomáhá hra s hlasem. Když hlas ztišujeme a i gestem ukazujeme na rty, že je čas se zklidnit, děti to pochopí.

…..a když přeci jenom ne…..

Můžete si pomoci nějakým úkolem, například děti začnete počítat a vyzvete je, aby se k vám přidaly, nebo jim sdělíte, že teď si sednou tak, že bude sedět girl, boy, girl, boy, tedy že mají za úkol se takto na střídačku posadit. Když budete kreativní a budete zapojovat mimiku a gesta, bude celá lekce probíhat jen v angličtině, což je taky našim zájmem.

O tom, jak hravě motivovat děti na angličtině jsem napsala článek: odkaz zde…

Další super tipy jak děti motivovat k ještě větší a zapálenější aktivitě se dočtete v mém eBooku zdarma zde

A teď konečně ten můj mini legrační příběh z praxe….

Tak moc jsem se ponořila do energizeru, kdy jsem dětem dávala povely: „Stand up! Sit down! Run! Walk! Walk backwards! Fly! Atd.“, že poslední instrukce byla „Everybody jump on the sofa!“ a vystřelila jsem na sedačku umístěnou v rohu třídy.

 

Vyskočila jsem na ní, děti za mnou běžely a před sedačkou se zastavily a byly jak opaření. Nevěděly co dělat a mně chvíli trvalo, než mi došlo, že oni na sedačku v bačkůrkách nemohou. Až po chvíli si je váhavě některé děti začaly sundávat. Přišlo mi to úsměvné. Jsou to prostě zlatíčka.

 

Závěrem

 

Práce s předškolními dětmi je skvělá, naplňující a děti angličtina baví. Někdy se však stane, že děti jsou podrážděné a unavené a nic moc s nimi nelze dělat. Já tomu říkám, jak už jsem zmínila výše, že jsou erupce na slunci 🙂 I takový den se někdy objeví a je třeba s tím počítat.

 

Letos se mi to stalo jen jednou. Obvykle zařazuji více pohybové aktivity a méně činností v kroužku a neočekávám velké výkony. Takové děti prostě jsou. Nejsou to roboti, ani středoškolští studenti. Mají holt své dny. Další lekce je zase vždy skvělá a dohoní se tak resty z minulé nepovedené lekce.  

 

Hledáte více inspirace? Přidejte se k nám na facebooku do uzavřené skupinky. Můžete zde načerpat a sdílet skvělé nápady, jak děti rozvíjet v angličtině hravě, tvořivě a s láskou. Tudy do skupinky»

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *