Tři způsoby jak motivovat děti na lekci angličtiny a proč je ten třetí můj nejoblíbenější

Při práci s dětmi využívám několik způsobů, které mi pomáhají děti skvěle motivovat k angličtině. Na lekci máme jen půl hodiny a tak je třeba tento čas maximálně využít. Chci jim předat co nejvíce a to zajímavým a hravým způsobem.

 

V tomto článku uvádím mé tři oblíbené činnosti, které využívám, abych navodila příjemnou atmosféru a děti se tak učily snadno a s radostí. Jako poslední uvedu aktivity, které jsou mé nejoblíbenější a dozvíte se také proč.

 

Zde jsou tři způsoby jak motivovat děti na lekci angličtiny:

 

1) Překvapení

 

Děti se rády těší na něco, co je zaujme. Neví ještě co to je, ale touží to poznat a to co nejdříve. Tento moment překvapení u nich navodíme snadno, když k tomu využijeme něco zajímavého v krabici, v pytlíčku, nebo třeba v kouzelnickém klobouku.

Můžeme tam schovat například malého plyšáčka zvířátko a předvádět, že tam něco pláče, nebo dělá jiné zvuky a ptáme se dětí „What is it?“ „What can you hear?“ a demonstrovat pohyb rukou u ucha, že něco slyšíme. Děti pak necháme hádat.

Potom plyšáčka pomalu odhalíme. Plyšáček může plakat, protože něco ztratil a děti mají za úkol to najít. Mohou to být nová slovíčka, nějaká hra v angličtině apod. Nebo může zažívat nějakou jinou emoci. Může se stydět, může se smát, mít pro děti úkol, hru, hádanku atp. Cílem je děti vtáhnout do hry.

Děti milují, když mají něco hledat. Já sama na svých lekcích využívám našeho zeleného maskota žabičku Foo Foo. Je to zelený plyšáček, kterého před začátkem každé lekce někam schovám a v průběhu lekce se dětí ptám, zda nevědí, kde žabička je.

 

Na minulé lekci jsem takto schovala plyšáčka do dětské mikrovlnky.
Do you know, where Foo Foo is today?“ a ukazuji, že ji hledám.
 

Děti se ke mně nadšeně připojují a během chvilky ji najdou. Volím legrační místa například ji schovám pod koberec tak, že děti vidí jen bouli zvedajícího se koberce, nebo jsem ji minule umístila nahoru na projektor.

 

Jindy jsem si jí zastrčila na zádech za sukni a zmateně se otáčela jakože hledám plyšáčka a přitom jsem to dělala tak, aby si ho děti všimly. Reakce byly úžasné. Děti milují humor a já miluji dětský smích.

 

K žabičce Foo Foo většinou položím nějaké další předměty, které jsou tématem aktuální lekce. Například nové flash cards (kartičky se slovíčky), nebo zvířátka z filcu, jsou-li tématem zvířátka.

 

Jindy tam jen nechám žabičku samotnou a ta pak k dětem mluví, že pro ně má něco nového „I have something new for you“ a plyšáček jim jakoby něco ukazuje, vysvětluje novou hru apod. 

 

2) Hra s hlasem 

Hra s hlasem je při práci s dětmi velmi důležitá. Hlas může být jeden z vašich nejlepších nástrojů jak ovládat dětský kolektiv, jak děti namotivovat a jak jim předat to co potřebujete.

Na mých lekcích většinou pracujeme v kroužku na zemi. Takto se děti ale dokáží soustředit jen opravdu chvilku a tak je v pravý čas dobré je zvednout a vést k živější aktivitě. Děti se protáhnou, zaskotačí, jenže jak je zase uklidnit, že? 

Je potřeba střídat dynamické činnosti s klidovými. Jinak by se skupina dětí snadno rozjela v nekontrolovatelnou smečku překřikujících se dětí a také by se snadno unavily.

A tady právě můžeme využít náš hlas. Můžeme se přikrčit a dětem něco říkat potichu, lákat je takto k sobě. Můžeme klidně šeptat. „Come here, come here, everybody come here!“

Děti od nás očekávají, že budeme mluvit pořád stejně a najednou je změna. Proto zpozorní a tím se zklidní. Čekají, co se bude dít dál. A tady je fajn jim nabídnout klidnější aktivitu. Někdy se také stane, že jsou tak rozdováděný, že si nevšimnou mého tichého volání. Tady si vypomůžu nějakým gestem. Třeba máváním rukou a pomalu gesto zmenšuju. Vždycky se ale najde někdo, kdo si všimne a ostatní se přidají.

Náš hlas můžeme i skvěle využít na slovíčka.

Ty se většinou dětem představují pomocí flash cards (obrázků), nebo přímo pomocí předmětů. Můžeme s obrázky pohybovat ze shora směrem dolů a vždy se s obrázkem na vteřinu zastavíme a řekneme slovíčko z obrázku. Čím více jdeme směrem dolů, tím hlas ztišujeme. Takže nad hlavou děti slovíčko vyloženě křičí (což se jim pochopitelně moc líbí) a když ukazuji obrázek až dole u nohou, slovíčko všichni šeptáme. A takto si můžete krásně hrát s jejich hlasy.

Končí se pochopitelně s šeptem. Tím se děti naladí na jinou činnost a nebudou rozjančený.

Obrázkem můžu pohybovat i ze strany na stranu a říct, že nalevo ho budeme říkat tak, že jsme třeba „happy“ a napravo zase „sad“ a s příslušnou mimikou samozřejmě! Děti moc rády napodobují a tyto aktivity je hodně baví. Ani přitom nepociťují, že s nimi vlastně slovíčka v tu chvíli drilujete.

Drilování? Panebože, co to je?

Slovo drilovat zní nepříjemně, ale i takto malé děti potřebují slovíčka dostatečně opakovat, tedy drilovat je a to každou lekci, aby si je dobře zapamatovaly. Nejedná se však o bezduché opakování slovíček, ale o zábavné a rytmické činnosti, kdy je využíván pohyb a klidně i hudební nástroje. 

 

Vytvořila jsem si pomůcku k písničce Five little snowmen. Podívejte se jak ji s dětmi zpívám - klikněte na obrázek

3) Písničky

Ano, písničky jsou můj nejoblíbenější způsob, jak děti motivovat k angličtině a k tomu, aby byly na lekcích aktivní. Hned vám napíši proč. Malé děti velmi dobře reagují na rytmus a na pohyb.

 

Takže když začnete zpívat a u toho se i nějak pohybovat, zajistíte si snadno pozornost celé skupiny.

 

Dětem můžete dávat jednoduché povely s melodií. Například „Sit down, sit down, everybody sit down in a circle“ a svým tělem ukazujeme co po nich chceme.

 

Písničky jsou úžasné, můžeme je využít při představování nových slovíček, při opakování, při vytvoření dobré nálady, na oživení lekce atd.

 

Nejde o to jim zpívat náročné anglické písničky, kterým by stejně nerozuměly. Spíše mám na mysli jednoduché, chytlavé a rytmické písničky, které děti vtáhnou. Nejlepší jsou ty s pohybem, protože hudba a pohyb jsou pro ně velmi lákavé. V angličtině se tomu říká action songs a nebo hand motion songs. Využíváme při tom tedy nejčastěji ruce a nebo hned celé tělo. Snad nejznámější je Head and shoulders, knees and toes.

 

Já sama miluju takové písničky sama tvořit. Má to velkou výhodu. Můžu do nich zakomponovat přesně ta slovíčka, která potřebuji. Takže jsou to písničky přímo na míru naší lekce. Když třeba učím části těla a zpívali bychom známou píseň Head and shoulders, tak v ní nenajdu například slovo hands. Písničky s pohybem často nahrávám na můj YouTube kanál zdarma pro inspiraci. Podívejte se zde…..

 

Další inspirace pro vás:

Když jsem začínala s dětmi pracovat před dvaceti lety, neměla jsem vůbec ponětí, jak děti motivovat k aktivitám. jak to udělat, aby se jim lekce líbily a zároveň, aby se také něco naučily.

Za svou mnohaletou praxi jsem si navykla využívat efektivní způsoby, které mi pomáhají s dětmi pracovat. V tomto článku jsem uvedla jen tři, protože na víc tady už není bohužel místo. Další triky a vychytávky jak děti motivovat na lekci angličtiny jsem sepsala do eBooku zdarma zde. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *